12 december 2012

Sleutels


Iedereen die me kent, of m’n blog gevolgd heeft en me daardoor (beter) heeft leren kennen, weet dat ik van nature een georganiseerd type ben. Alles, maar dan ook werkelijk alles, heeft een vaste plek in huis, zo ook mijn sleutels. Ik kan me niet herinneren ooit een sleutel kwijt te zijn geweest. Mezelf buitengesloten heb ik ook nog nooit – de enige keer dat dat gebeurd is, heb ik domweg m’n sleutels niet meegenomen, omdat ik er vanuit ging dat mijn man thuis zou zijn als ik weer thuiskwam en dat bleek niet het geval. Uiteindelijk toch, want hij moest me binnen laten. Via een omweg bij de buren heb ik hem telefonisch kunnen bereiken, want ook mijn telefoon lag binnen.

Reservesleutels heb ik natuurlijk ook op een vaste plek. Onlangs heb ik twee reservesleutels bij moeten laten maken – onze oudste zoon is minder van nature georganiseerd dan zijn ouders. Sinds hij de dagelijkse taak heeft om de brievenbus te legen, verdwenen de sleutels van de brievenbus. We hadden er drie. Toen we er nog maar één hadden, heb ik er twee bij laten maken. Ietwat overdreven achteraf, maar toen ik er voor stond, koos ik er voor om het aantal wat we hadden opnieuw te willen hebben. Vandaar twee. Allebei liggen ze in de reservesleutelbak. Voor het geval dát. In diezelfde bak liggen ook alle sleutels van alle huizen van alle mensen, die ons de toegang tot hun woning (in geval van nood) toevertrouwen. Tenslotte liggen onze reserve autosleutels daar. De plek van die sleutelverzameling houden we geheim voor onze kinderen. Hun eksterachtige trekjes om allerlei glimmende dingen te willen verzamelen en te willen bewaren op hun eigen geheime plekjes mogen ze met andere glimmende dingen doen, niet met de onze. De aluminium papiertjes van de door Sinterklaas meegenomen mierzoete kikkers en muizen bijvoorbeeld. Prachtig zilver, goud, paars, groen en roze. Mooi formaat, lekker plat en goed te verstoppen voor ze.

De praktische kant van sleutels is nu wel voldoende beschreven, vind ik zo. De symbolische kant er van vind ik eigenlijk nóg interessanter. Maar… die bewaar ik voor 2013. Het einde van een jaar lang iedere dag schrijven nadert. De aanvoer van schrijfopdrachten daarmee ook. Maar, ik wil (nog) niet stoppen met schrijven en dus verzamel ik thema’s waarover ik nog wil schrijven. Sleutels staan genoteerd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten