Hij is rood. Niet brandweerrood, niet bordeauxrood, niet Ferrarirood, maar warm rood. Slechts één
kleur rood. Maar… er is verschil in de dikte van de kleur rood en daardoor in
de intensiteit van de kleur. En ik kan er naar blijven kijken.
Mijn lief heeft dit schilderij gemaakt en van al zijn
creaties (inmiddels zo’n vijftien tot twintig) vind ik dit de allermooiste.
Z’n eerste creatie (waar ik bij was) kan ik me nog goed
herinneren. Zijn moeder bestelde zo’n
slordige twintig jaar geleden een ‘roze’ schilderij. Dat was (en is) haar
lievelingskleur. Wat ze kreeg was alles behalve roze en had de naam “Een ode
aan Mondriaan met de geestdrift van een konijnenkeutel”. Alles wat de naam in
zich heeft, zo ook is het schilderij: een wirwar van kleuren, gebeurtenissen, afbeeldingen en diktes van verf.
Olieverf. Mijn lief werkt alleen met olieverf. Het schilderij hangt nog steeds
in haar huis en daaruit trek ik de conclusie dat het waarde voor haar heeft.
Het schilderij daarna maakte hij voor zijn vriend Paul. Het
was vergelijkbaar met die voor zijn moeder. Veel kleuren, diktes van verf en
allerlei afbeeldingen. Dit keer stond Jimi Hendrix centraal. Hoe het kan, kan
het, maar wij hebben dit schilderij teruggekregen, daarna nog eens aan mijn
broer geleend en wederom teruggekregen. Het staat op onze zolder stof te
happen. Te dierbaar voor mijn lief om weg te doen.Net als het schilderij dat jaren in onze huizen in Den Haag heeft gehangen. Een woeste zee met daarop een zeilbootje, twee mensen er in en een paar langs scherende meeuwen. Omlijst met een dikke gouden rand à la de Renaissance. Zelf opgeduikeld in een curiosa winkel, zelf gerestaureerd en zelf goud geverfd. Het was werkelijk geen combinatie, maar juist daarom vonden wij van wel.
In onze eerste koopwoning ontdekte mijn lief de meer abstracte stijl – na enig aandringen van mij. Het schilderij wat daar boven onze eettafel hing vond ik ook prachtig, maar bleek niet goed genoeg uitgehard te zijn, waardoor de olie is gaan lopen en er rare vlekken ontstonden.
En toen maakte hij de mooiste tot nu toe. Het is geen
Wassily Kandinsky, geen Karel Appel, geen Herman Brood, geen Corneille, geen
Rembrandt en geen van Gogh. En toch is het ons net zo kostbaar, want we verkopen
‘m niet. Aan niemand.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten