10 december 2012

December


Het is altijd een drukte van jewelste in de maand december. Kort voor het zo ver is en eigenlijk nog veel te lang naar mijn zin komt de man met zijn lange witte baard aan in Nederland. Behalve een stoomboot vol zwarte Pieten en cadeaus brengt hij ook een boel spanning teweeg. Echt hoor! Ik ben vóór het behoud van dit feest, maar allememaggies, mag het allemaal ietsje minder??? Minder lang van tevoren (twee weken voor 5 december aankomen lijkt mij meer dan voldoende), minder veel cadeaus (want fuck, wat hebben ze toch allemaal al een speelgoed) en minder druk (want twee soorten Sinterklaasprogramma’s na elkaar op tv en al die overkill aan reclames met of voor die beste man en weet ik veel wat voor wervelende show is gewoon allemaal teveel van het goede). Alsjeblieft???? Less is more! Dat weten we toch allemaal al eventjes? Doe dat dan ook met de Sint! Daar waar mijn lief en ik konden minimaliseren en inkrimpen hebben we dit jaar gedaan: niet teveel toeters en bellen, niet teveel cadeaus, niet teveel drukte, gewoon… van alles een aanzienlijke dosis minder. En het was nog altijd een geslaagd feest!

Kerst vieren we dit jaar voor het eerst met ons eigen gezin. We trekken er met z’n vijven op uit, naar een vakantiepark ergens in Nederland. Eerste kerstdag hebben we een plek gereserveerd in het buffetrestaurant, waar we om 17u al verwacht worden, waar we tegen 19u heus wel klaar zijn met eten en waarna de jongens op een acceptabel tijdstip op bed liggen. Tweede kerstdag maak ik waarschijnlijk macaroni, of iets anders simpels. Het idee om met elkaar te gourmetten leek me leuk, ware het niet dat ik niet goed kan bedenken waar ik de boodschappen doe. De winkel van het park zelf is te duur. Een andere winkel is een optie, maar daar wil ik maandag 24 december niet zijn. Het al gekocht hebben en meenemen kan, mits we aan een koelbox kunnen komen. Om die voor deze ene gelegenheid aan te schaffen, voelt wat overdreven. Campinggasten worden we waarschijnlijk nooit.

Oud en Nieuw is nog ‘in de maak’. We blijven thuis, dat weten we wel. Maar wie er allemaal gevraagd gaan worden om bij ons en met ons te proosten op het einde van 2012 en de nieuwe start van 2013 is nog niet helder. We zien wel.

Tussendoor ben ik in de maand december druk met het organiseren van m’n nieuwe agenda, de familie jaarplanner, de kerstkaarten en de uitnodiging voor de verjaardag van de jongste. En in al die drukte bedenk ik me dat op 21 december de winter ‘pas’ gaat beginnen, terwijl het altijd voelt of het donkerste dal van het jaar al geweest is.

Time flies, zeker in december. Voordat we het weten is het al weer lente…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten