02 januari 2013

Van het voetstuk gevallen


Hard, maar waar: Michael Schumacher is voor mij het voetstuk gevallen.

Toen hij in 2010 na drie jaar zijn rentree maakte, was ik dolblij. Ik keek er naar uit om het kijken naar de Formule 1 weer op te pakken, maar hij heeft het voor mij niet waar gemaakt. Een fabuleus staaltje werk bleef uit. Zijn immense vechtlust leek verdwenen; hij leek tevreden te zijn met het leven als Formule 1 coureur, zonder de daarbij horende successen uit het verleden. Als er beelden van hem voorbij kwamen, zag ik hem vooral genieten. Hij zwaaide naar de fans, hij knipoogde in de camera en hoe charmant ook, de vurigheid van de jaren daaraan voorafgaand was vervlogen.

Als ik aan Michael Schumacher denk, zal ik denken aan alle keren dat hij wereldkampioen werd. Ik zal zijn typische vreugdesprong op het podium herinneren, alsook de combinatie van het Duitse en het Italiaanse volkslied. Ik zal weten hoe gehaat hij werd door het gros van de Formule 1 fans. En ik zal hopen dat zij zich hem vooral in zijn laatste actieve jaren zullen herinneren, waarin hij niemand meer ten onrechte van de baan afsneed, gewoon omdat hij de positie niet innam om dat te kunnen doen.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten